Načítání...

• 17.5 km
  • 750 m
  • Ano

Túra Prosieckou a Kvačianskou dolinou vás provede úzkými soutěskami, kolem vodopádů a přes rozmanité lesy. Na cestě objevíte i historické vodní mlýny Oblazy, které dotváří kouzlo tohoto přírodního ráje.

Číst dál

Prosiecká dolina a vodopád Červené piesky

Z parkoviště za Prosiekem se vydejte po polní cestě, která vás zavede k ústí malebné Prosiecké doliny. Odtud vás modrá turistická značka povede do úzkého kaňonu, kde vás obklopí majestátní skalní stěny a lávky nad zurčícím potokem usnadní průchod. Po přechodu kaňonu se cesta otevře a po zhruba hodině chůze dorazíte k rozcestí pod skalní stěnou. Odtud vede nenápadná odbočka k nádhernému vodopádu Červené piesky.

Dále po modré značce brzy narazíte na nízkou skalní stěnu, kterou lehce překonáte pomocí železného žebříku. Následuje úzký kaňon s několika žebříky a za ním nakloněná skalnatá plošina s ocelovým lanem pro přidržení. Odtud je to již jen pár minut chůze na rozcestí Svorad (940 m) na okraji lesa. Stále po modré značce, zpočátku mírným stoupáním, později téměř po rovině, pokračujte loukou až ke kříži, za kterým je křižovatka polních cest. Vydejte se po nejvyježděnější cestě pokračující stejným směrem, která odtud klesá do Velkého Borového a po chvíli se na ní objeví asfalt.

Velké Borové a Ráztocký vodopád

Před vesnicí projděte rovně křižovatku polních cest a se zemědělským družstvem po levé straně pokračujte mírným klesáním, až se asfaltová cesta stočí vlevo. Pokračujte rovně loukou po vyježděné cestě k první chalupě, kde se opět napojíte na asfaltovou cestu, po které dojdete na křižovatku u rozcestí Veľké Borové (820 m). Nedaleko od křižovatky stojí hostinec Borovec, kde se můžete nejen najíst, ale i ubytovat.

Pokračujte po modré značce po asfaltce, která po chvíli přejde do polní cesty a po čtvrt hodině vás dovede na rozcestí dolina Borovianky (795 m) za začátkem lesa. Odtud budete asi půl kilometru mírně klesat s hlubokým kaňonem po levé straně a skalními stěnami po straně pravé, dokud nenarazíte na odbočku k blízkému Ráztockému vodopádu.

Mlýny Oblazy

Po prohlídce vodopádu pokračujte po cestě přes dřevěnou lávku na kamenný most, odkud vede odbočka vpravo k zrekonstruovaným vodním mlýnům z počátku 19. století. Mlýny jsou otevřené veřejnosti a je možné si je prohlédnout i zevnitř.

Kvačianská dolina

Z kamenného mostu pokračujte stoupající cestou, ze které po několika metrech modrá značka odbočuje vpravo na lesní pěšinu, stoupající na rozcestí rozcestí Oblazy (800 m). Odbočte vpravo na širokou, červeně značenou cestu. Hned v první zákrutě je pramen a v zákrutě druhé první z několika vyhlídek, na které po cestě narazíte. Z vyhlídek jsou krásné výhledy na dno údolí hluboko pod vámi a protější svahy a skaliska.

Cesta je zpočátku mírně zvlněná, později ale pozvolna klesá až na dno doliny nedaleko jejího ústí u placeného parkoviště za vesnicí Kvačany. Na okraji parkoviště na rozcestí ústie Kvačianskej doliny (650 m), končí červená značka a začíná značka žlutá. To vás zpočátku povede asi půl kilometru po asfaltové cestě, pak odbočí na polní cestu vpravo, překročí potok a krátkým prudkým stoupáním vás dovede k osamocenému domu, před kterým odbočíte na pěšinu vlevo.

Odtud je potřeba dalších několik kilometrů věnovat zvýšenou pozornost značení, neb cesta často mění směr, chvíli vede loukami a chvíli zase lesem. Později vede zvlněným terénem po okraji louky podél lesa a jsou z ní krásné výhledy na Nízké Tatry a vodní nádrž Liptovská Mara. Nakonec sestoupíte na rozcestí ústie Prosieckej doliny, kde túra začínala, odbočíte vlevo a vrátíte se zpět do Prosieku.

Užitečné info

Autem

Na placené parkoviště (v roce 2024 3€/den) na konci obce Prosiek.

Zobrazit na mapě

Busem

Autobusem z Liptovského Mikuláše do Prosieka.

Vyhledat spojení

Prosiek modra ústie Prosieckej doliny (0:10) modra Červené piesky (1:10) seda vodopád Červené piesky (1:20) sada Červené piesky (1:30) modra Svorad (1:50) modra Velké Borové (2:35) modra dolina Borovianky (2:50) modra rozcestí Oblazy (3:10) cervena ústie Kvačianskej doliny (3:55) zluta ústie Prosieckej doliny (5:15) modra Prosiek (5:25)

Bufet u parkoviště v Prosieku, Velké Borové, pramen kousek za rozcestím Oblazy, bufet na parkovišti u Kvačianské doliny

• Trasu je možné jít v obou směrech
  • Trasu je možné začít/skončit ve Velkém Borovém, Kvačanech, případně na okraji obce Huty
  • Kdo má dost času a sil, může po zelené značce z rozcestí Svorad vystoupit na vrchol Prosečné (1 372 m) a dál po zelené značce sestoupit zpět na popisovanou trasu na rozcestí dolina Borovianky kousek před vodními mlýny Oblazy. Tato zacházka zabere cca 3 hodiny a překonává převýšení okolo 550 metrů.